מחשבה על דמות, על תהילה של עגנון

על תְּהִלָּה

הם קראו לי על שמך וקיוו שאצא שתקנית כזו, כמותך, וזה רק קצה הסיפור, אודות שתינו, אבל ככה זה התחיל בשבילי, שם מצאתי אותך בפעם הראשונה, בתוך הסיפור שהוריי סיפרו לי, אודותיי, אודותייך, ושמי אַחֲרַיִךְ. אולי בכלל קראו לי בשמך בגלל הלה הזו של התהילה או אולי רק בזכות הל' עצמה, בכל מקרה, בלי קשר לצליל, או להברה, הבחירה כבר נעשתה. נקראתי על דמותך. זה בכלל קשור אליהם ולא אליך, אבל תראי, עכשיו מוצאת עצמי עם כל הסיפור הזה תְּהִלָּה, עם התקווה הזו לשתיקה, מאחר וכבר התחלנו לספר את הסיפור שיצא מתוך הסיפור, שאגדל להיות שתקנית קצת, כך הם קיוו, ואולי גם צַדֶּקֶת, אבל כל ילדה שנולדה, נולדה ככה, צַדֶּקֶת. והנה בפגישה הפומבית הראשונה שלנו אני על הבמה מאחורי מיקרופון ובוחרת לספר, איזו מן דמות את תְּהִלָּה בשבילי. בהתחלה, קראתי. ואני זוכרת את עצמי חושבת, בינך לביני, איך אפשר בכלל היה לקרוא אותי על שמך, כי איך שנולדתי כבר נכפתה עליי דמותך. תְּהִלָּה, לפעמים אני חושבת שנולדתי בת מאה וארבע בחיי. ובכלל לא הבנתי את הסיפור, לא בהתחלה, התחלתי והפסקתי לקרוא אותו פעם אחר פעם, אולי מתוך ההתנגדות ללמוד מהר, אולי כי חזרת וביקשת ממני ללכת, ואולי התחלתי בקריאתו, בקריאתך, מאז שאני זוכרת את עצמי קוראת, וקראו לי בשמך. זה כנראה הסיפור הראשון ששמעתי אודותיי ואודותייך, ונשארנו ככה, קשורות, מאז. מתי הייתה הפעם הראשונה שקראתי עלייך ממש בסיפור כמו שכתבו אותו, אני לא זוכרת אבל בטח זה היה בבית הספר היסודי, איך אפשר לקרוא על תְּהִלָּה בבית הספר היסודי? איזה מן רעיון זה. אחר כך אני זוכרת באיזה אוהל בצבא, מישהו אמר לי שגם לחברה שלו קוראים תהילה ושאל אותי בהתלהבות אם גם לי קראו תהילה בגלל הסדרה fame, וכל כך לא רציתי לבאס אותו, כי הוא כבר היה בתוך תחושת השותפות והריקודים והפתיח כבר התחיל לנגן, אמרתי לו כן ברור. אבל חזרתי אל הסיפור, והרהרתי בך שוב תְּהִלָּה, הרי אי אפשר לתאר בכלל מי זו תְּהִלָּה, שבקריאה אחת, מתי שהוא, קראתי איך כל מה שביקשה היה למות עם סליחתה ועם מחילתה, ואיך האסונות שפקדו אותה, רק פקחו, אני חושבת את עיניי, את האסונות גיליתי רק מאוחר יותר בקריאה בגיל העשרים עד הסוף, כי משהו לפני כן סירב להישאר עד הסוף, ואיך עברת את כל אלה, איך עברתן את כל אלה, למדתי גם על חיי הסבתות שלי שקראו לי בשמך תהילה.

שוב ושוב קראתי בתְּהִלָּה; ועכשיו אני מבקשת (ברשותכם) להתקרב יותר אל הסיפור, כי אחרי כל הקריאות, הבנתי שכנראה לא פגשתי בה עד שלא עזבתי לחלוטין את הסיפור וחזרתי אליו, כי בכל עזיבה היא נעזבה ממני, ואחר כך פגשתי בה שוב ושוב בדרכי אל המחשבה, בדרכי כנראה אל לב הסיפור, וגם הדברים האחרים שאני עושה חוץ מהקריאה בה בתְּהִלָּה. אז עזבתי וחזרתי אל הסיפור וחזרתי אליה, וניסיתי ללמוד ממנה את כל מה שניסתה לומר, למדתי על החסד. כי החסד, לא יכול להתקזז עם חסדים בתמורה וכל אחד אם כשירצה לעשות חסד ינסה לגמול כתמורתו או לקחת, מה יהיה עליו ומה על החסד? ולמדתי על החיים או בסיפור, וכבר לא סופרת מילים אולי חוץ מאשר את אלה שכותבת, וקוראים לי בשמך תהילה, מישהו אחר כתב שם את המילים הנספרות, ומי עושה היום חסד איך שהוא בלי הקיזוזים? שאלתי את עצמי ועזבתי. וחזרתי אל הסיפור, וקראתי שגם אם אני רואה אותם נוטים, גם אם כולנו נוטים, נגד חמורים או סוסים או הולכי בטל או כל מחדשי החידושים ממש עכשיו אני יכולה לראות אתכם נוטים, הולכי בטל ומחדשי חידושים והנה השמש נכבשת בעננים, ולא עבר הרבה זמן והנה לא הבחנתי בך שוב, כשעזבתי אותך בתוך הסיפור כי הלכתי לדרכי, וקראו לי בשמך תְּהִלָּה, אַחֵר קרא לי נערה, וניסיתי להסביר, נולדתי בת 104 שנה ואני בלי הריקודים, אחר כך מאוחר יותר, כשחלפת אותי, או חלפתי אני, על פני דמותך, למדתי, שאין הסיפור, או המעשה, מציבים שם את הדמות כדי שתהיה לי עזר כנגד והוא חוזר ומדגיש: כי מה בין זו או האחרת? ומה בין המחדשים לבין הבטלים, וכל זה בכל פעם בקריאה מחדש, ולפני שעברתי את ששת העמודים. והתנור הרדיאטור שלי כמו זה המטולטל עומד במרכז החדר, עכשיו חורף, בתחילה אני מתעטפת, אחר כך מתחילה לטלטל אותו מחדר השינה אל הסלון, ולומדת שכל אדם, ככה כתוב, בקולך, וקורא לי מישהו בשמך תהילה, ככתוב, כל אדם, נועד לו להכיר את מי שיכיר ובאיזה זמן שיכיר אותו ובאיזה סיבה שיכיר אותו, אז באתי וחזרתי אל הסיפור, וספרתי בי את הזמן הזה בניסיון להפסיק לספור את הזמן שיבוא. אחר כך בקריאה הכי מאוחרת לפני זו האחרונה, ככתוב, כצרוב, באו אל העיר הזו, כל הָעֵדוֹת, אל המקום הזה ויש אלה שעוד לא מצאו בה את מקומם.

 

 

להשאיר תגובה

